5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

Julhandeln på nätet väntas slå rekord – bekvämast butik vinner. Så här förbereder du din nätbutik!


Svenskarnas julshopping på nätet ökar kraftigt. I år förväntas klappköpen online att öka med 20 procent, visar en undersökning som vi gjort tillsammans med Klarna. Därmed görs nästan lika många köp online som i fysisk butik inför jul.

Bekvämlighet och tydliga villkor är viktiga när konsumenterna väljer nätbutik.
Hela 65 procent av de svenska konsumenterna säger att de kommer att handla lika många eller fler julklappar på nätet i år jämfört med förra året. 17 procent av de tillfrågade som inte handlade i fjol uppger att de kommer att göra det i år. Det innebär att andelen julklappsköp på nätet nästan är lika stor som i fysiska butiker.

– Klappköpen online har tydligt etablerats. Bekvämlighet gör att allt fler svenskar väljer att köpa sina julklappar på nätet. Jag vågar påstå att näthandeln blir det vanligaste sättet att handla inför jul på under de kommande två till tre åren, säger Johan Holgersson, marknadsdirektör e-handel på Bring. 

Bekväm shopping avgör
Undersökningen bekräftar att man väljer nätet för att det upplevs som bekvämt. Det är därmed en konkurrensfaktor även mellan nätbutikerna i Sverige.

Svenskarna uppger att de kommer att starta julshoppingen på nätet från slutet av november, och de flesta tror sig vara klara i mitten av december. Därmed blir förlängda bytes- och returtider viktiga, det säger 80 procent av de svenska konsumenterna. 

– Nätbutikerna bör erbjuda flexibla bytes– och returtider i samband med julhandeln. Användarna förväntar sig att dessa förlängs även hos nätbutikerna, på samma sätt som de flesta fysiska butiker brukar göra under julen, säger Anna Borg, Nordenchef på Klarna.

5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

  • Förläng julhandeln
    Var tydlig med vilka datum som gäller redan i november. Ett annat sätt att förlänga handeln veckorna innan julafton är att tillfälligt erbjuda snabba leveranssätt.  Det största hindret för att näthandla till jul är att man är orolig för att inte få sitt paket i tid. Mer än hälften av konsumenterna tror att de måste handla innan 9 december.
     
  • Låt kunden bestämma var och när de ska få sin leverans
    När tiden är knapp i december, kan bekväma leveransalternativ vara avgörande.
    Mer än 8 av 10 konsumenter i Norden vill ha valfrihet i leveransalternativ. De flesta, 76 procent av svenskarna, tycker att avsaknad på flexibla leveranstider vid hemleveranser kan göra att de avstår från att shoppa online. Majoriteten, 71 procent av svenskarna, säger att för få leveransalternativ kan få dem att avstå från onlineköp.
     
  • Konkurrera med returer
    Tydlig och väl synlig information, färdig returetikett och emballage som fungerar att skicka tillbaka i har betydelse. Kostnader påverkar givetvis också.
     
  • Locka till fler köp
    De flesta köp sker planerat, men långt ifrån alla. Trigga till ytterligare köp när kunden redan är i butiken, genom att visa på relevanta tillbehör eller kompletterande varor. Ge dina kunder anledning att återvända till just din butik för att handla mer.
     
  • Passa på att bygga lojalitet
    Skapa lojalitet genom att ge en god upplevelse genom hela köpet. Det kan du dra nytta av under hela året!
    Svenska kunder är lojala. 7 av 10 uppger att de återkommit till butiker de handlat i förut. Bra erbjudanden, att det är enkelt samt snabba leveranser är de viktigaste faktorerna för att återkomma.

powered by Typeform


Dela på sociala medier